Tuesday, July 13, 2010

Singkirkan Bonjolan Degil,Kurangkan Penampilan Selulit

Mengapakah berat badan saya bertambah dengan begitu mudah?
Dapatkah saya menukar keadaan sistem badan supaya tidak menghasilkan lemak daripada makanan yang saya makan?
Dapatkah saya mengelak daripada makanan yang saya makan?
Dapatkah saya mengelak daripada peningkatan semula berat badan?

Kesemua ini merupakan soalan yang sering ditanya oleh berjuta warga yang ingin menjaga berat badan.Statistik menunjukkan bahawa 90% daripada mereka yang telah berjaya menghilangkan berat badan akan mengalami penambahan semula berat badan dalam jangkamasa setahun.Untuk mengatasi masalah ini,kita perlu memahami apakah yang terjadi kepada kalori dalam makanan yang kita ambil.

Badan kita menukarkan kalori kepada bentuk tenaga yang dapat digunakan sebagai bahan asas untuk fungsi-fungsi badan. Kecekapan proses metabolisme menukarkan makanan kepada tenaga ini adalah lebih kurang 80% . Oleh itu,badan kita masih perlu mengatasi mengatasi masalah kalori berlebihan akibat ketidakcekapan sebanyak 20%. Hanya terdapat dua cara untuk menyingkirkan kalori yang berlebihan ini,iaitu samada badan kita menyimpan kalori berlebihan dalam sel lemak putih sebagai lemak badan,ataupun "membakar"nya dalam sel lemak baik yang dikenali sebagai Tisu Adipos Perang (B.A.T-Brown Adipose Tissue).

Nutrien dan herba tertentu bersifat termogenik,dapat mengaktifkan B.A.T untuk membantu menyingkirkan kalori berlebihan. Herba yang berfungsi sebagai ejen detoksifikasi dapat menyingkirkan toksin dari sel-sel untuk membantu mengelakkan penambahan berat badan. Keupayaan serat tak larut untuk memerangkap dan mengikat lemak juga dapat membantu kita mengekalkan bentuk badan yang langsing.Pengamalan makanan yang sihat dan senaman,bersama dengan nutrien-nutrien dan herba-herba ini dapat membantu dalam mengekalkan penampilan fizikal yang menarik di sampincg mengekalkan fungsi badan yang optima.
~sumber : cosway ~

No comments:

Post a Comment